The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 23 juni 2012

Svensk lösgodis får man ju inte bara missa

I fredags blev det inget traditionellt midsommarfirande för oss.  Vi träffade våra grannar och lyckades ordna en väldigt spontan grillning. Som vanligt var inte Ebba och Sara hemma, utan sov över hos en kompis. Hur som helst kvällen blev väldigt trevlig och vi satt och pratade om allt mellan himmel och jord, men allra mest om resor. Det är faktiskt ett vanligt samtalsämne här bland expats, för som expats har man hela Kina och sydostasien framför sina fötter. Många passar därför på att resa när dom bor här och det är ju alltid intressant att höra och få tips från andra som varit ute och rest. Vi har några drömresor vi vill göra när vi är här. Högst upp på listan står  Zya Zealand - Australien, sen kommer nog Tibet, Vietnam, Filippinerna  och för att inte glömma alla intressanta platser inom Kina. Vi får se vad vi hinner med under de här åren, men några resor måste vi bara göra -som just Nya Zealand.

De har börjat sälja svensk lösgodis  i Shanghai .
På svenskaklubben i Shanghais facebooksida ka man läsa följande:          
fillidutt har öppnat svensk smågodisbutik i Jing an.
B1 i Jiu guang departmentstore vid Jing an temple,
jPrecis till höger om mataffärens kassadisk.
Kinesisk adress:
B1,久光guang'chang,静安,

 Vi var  ju bara tvugna att åka dit och titta,  så vi  tog en  liten trip in till stan igår, jag, Patrik och Axel.Vi gick på antik"fake" marknad, vanlig fakemarknad och avslutade sen i mataffären som säljer lösgodis. Axel och Patrik plockade lyckligt till sig lite godis, med betoning på lite för att vara vår familj. 18 kr/hekto, gör att mängderna inte blir stora. Enligt de två herrarna så var godiset mycket bra. Jag vill bara säga att jag faktiskt lyckades  hålla mig undan från godiset - är lite stolt över det.

I går kväll var vi på en trevlig grillning hos våra danska grannar. Som enda svenskar var det en utmaning att hänga med i samtalen med de andra danska familjerna.  De introducerade oss för ett tärningspel som gick ut på att blåsa varandra. Eftersom jag har det absolut sämsta pokeransiktet man kan ha, så åkte jag naturligvis ut först. Kvällen blev mycket trevlig och engelska pratades allt mer under kvällens gång, till min stora glädje.

Nu ska jag snart iväg och göra mig fin inför Sverigesemestern. För första gången i Kina ska jag unna mig pedikyr och det mindre behagliga, vaxning av ben. Vi får se hur jag mår efter det. Tjejerna är fortfarande hos Martina, Axel leker med grannpojken och Patrik unnar sig en sovmorgon. En riktigt skön söndag med andra ord. Fast ikväll måste vi ta tag i packningen.  - 4 dagar kvar sen flyger vi!

See you soon Sweden!


1 kommentar: